XV Jornada sobre la Història de la Ciència i l’Ensenyament
«Antoni Quintana Marí»
17 – 18 novembre 2017
Sala Nicolau d’Olwer, Institut d’Estudis Catalans. Barcelona
Actes de la XV Jornada sobre la Història de la Ciència i l’Ensenyament “Antoni Quintana Martí”
Imatge: “Émilie du Châtelet (1706-1749). Retrat de Maurice Quentin de la Tour”
INSCRIPCIÓ
Cal que us inscriviu al formulari JHCIE 2017 del 15 d’octubre al 13 de novembre (pagament amb targeta de crèdit o transferència bancària, d’acord amb les indicacions del formulari).
La inscripció inclou el dret al llibre de resums de comunicacions, assistència i a les actes corresponents. La quota general serà de 22 €; i la reduïda, d’11 €, (per als socis SCHCT i altres filials de l’IEC).
PROGRAMA PROVISIONAL
A continuació de la sessió inaugural es presentaran les comunicacions amb els seus corresponents debats.
Nova versió de Programa de la XV JHCiE (2017.10.30)
Divendres 17
15:15 -15:45 Lliurament de la documentació
15:45 – 16:00 Benvinguda i inauguració de la Jornada
16:00 – 17:15 PRIMERA SESSIÓ DE COMUNICACIONS
Història de la ciències i educació científica
Moderadora: Maria Rosa Massa
- Puig, Carles i Guevara, Iolanda. Maons, altars i versos: els singulars mètodes de transmissió dels coneixements matemàtics i astronòmics a l’antiga Índia.
- Menéndez, Mia. El juramento hipocrático en la enseñanza médica ayer y hoy.
- Martínez, Domingo. La concepción didáctico-cognitiva de la enseñanza de las matemáticas en Benito Bails (1731-1797)
- Grapí, Pere. Antoine-François Fourcroy: organitzador de la química i del seu ensenyament en la França post-revolucionària.
- Pons, Josep Maria. Com les TIC poden ajudar l’ensenyament de la història de la ciència.
17: 15-17: 30 Debat
17: 30 -17: 45 Pausa / cafè
17:45–18: 45 SEGONA SESSIÓ DE COMUNICACIONS
Ciència i gènere (primera part)
Moderador: Agustí Camós
- Cantero, Beatriz. Què diuen les revistes de didàctica de les ciències de gènere i història de les ciències?
- Izquierdo, Mercè i Costa, Moira. La manca de dades, una dada per a fer història de l’activitat científica de les dones.
- Solsona, Núria. Una mirada didàctica a les receptes de Marie Fouquet.
- Massa, Maria Rosa. Una catalana pionera: Dolors Aleu (1857 –1913).
18: 45 –19:00 Debat
19:00 –19:15 Pausa
19: 15–20:30 TERCERA SESSIÓ DE COMUNICACIONS
La immersió de la història de la ciència a l’aula (primera part)
Moderador: Pere Grapí
- Guevara, Iolanda i Puig, Carles. Ganita i kutakka, càlcul en la matemàtica índia del període clàssic (400-1200).
- Camós, Agustí. El viatge del Beagle, la gran aventura de Darwin. Una proposta de treball interdisciplinari.
- Linero, Antonio, Herrero, Pedro José i Mellado, Antonio. Algunos métodos de resolución numérica de ecuaciones del siglo XVI y su aplicación al aula.
- Pérez, Enric. Experiments crucials al laboratori.
- Berenguer, Joaquim. El càlcul diferencial al segle XVIII en una classe de matemàtiques.
20:30 – 20:45 Debat
Dissabte 18
9:00 –10:00 QUARTA SESSIÓ DE COMUNICACIONS
La immersió de la història de la ciència a l’aula (segona part)
Moderador: Antoni Roca
- Moreno, Luis i Calvo, M. Araceli. La historia de la química en el marco LOE de ESO y Bachillerato. Una mirada conjunta desde la didáctica y la historia de las ciencias.
- Bella, Sandra i Blanco, Mònica. Comentaris sobre l’Analyse des infiniment petits de L’Hospital (1696-1768): interpretació i ensenyament de conceptes fonamentals del càlcul diferencial.
- Ferragud, Carmel. El MOOC “Història de la Ciència” de la Universitat de València.
- Virgili, David. Un fil matemàtic ple d’història.
10:00–10:15 Debat
10:15 –10:45 Lliurament del XVI Premi “Antoni Quintana Marí”
10:45 –11:00 Pausa / Cafè
11: 00–12: 00 CINQUENA SESSIÓ DE COMUNICACIONS
Ciència i gènere (segona part)
Moderadora: Núria Solsona
- Renom, Anna Maria. Infermera o matemàtica: La Florence Nightingale menys coneguda.
- Rius, Mònica. Saniha Amin Zaki: una pionera de la medicina i el feminisme.
- Clèries, Elisenda. Agnesi, la prodigi coneguda per bruixa.
- Roca, Antoni. Clotilde Cerdà (1852-1926) i els orígens de l’ensenyament professional per a dones a Catalunya.
12:00 –12: 15 Debat
12:15–12:30 Pausa
12:30 –13:15 CONFERÈNCIA
Carmen Magallón Portolés
Investigadora de la Fundación Seminario de Investigación para la Paz (SIP) de Zaragoza.
¿Cómo pueden los estudiós sobre la ciencia y género enriquecer el currículo y la innovación educativa?
Moderadora: Maria Rosa Massa-Esteve
13: 15–13:45 Debat i cloenda de Jornada
§§§
Durant el desenvolupament de la Jornada es durà a terme el lliurament del “XVI Premi Antoni Quintana Marí” per a treballs de recerca d’estudiants d’ensenyament obligatori i post obligatori.
La comunicació definitiva del programa, la distribució de les comunicacions i altres detalls sobre l’organització de la Jornada es faran conèixer a través de la web de la SCHCT https://schct.iec.cat/ a partir del 2 de novembre de 2017. La conferència convidada d’aquesta jornada anirà a càrrec de:
CARMEN MAGALLÓN PORTOLÉS
Investigadora del centre Fundació SIP, Saragossa
amb el títol:
¿Cómo pueden los estudios sobre ciencia y género enriquecer el currículo y la innovación educativa?
El comitè organitzador d’aquesta jornada vol aprofitar aquesta nova convocatòria per ampliar els objectius i les àrees temàtiques amb noves idees i nous col·laboradors. Amb aquest esperit es convoca la “XV Jornada sobre la Història de la Ciència i l’Ensenyament” com a mostra de la consolidació dels vincles establerts entre la història de la ciència i l’ensenyament. En convocar aquesta nova jornada la SCHCT pretén:
- Debatre temàtiques entorn a les relacions entre història de la ciència i ensenyament
- Afavorir la comunicació i la col·laboració entre docents i historiadors de la ciència
- Fer conèixer experiències i recursos sobre l’aplicació de la història de la ciència en l’ensenyament
- Relacionar mitjançant la història de la ciència alguns aspectes de la divulgació científica amb l’ensenyament
Assistència i comunicacions
En aquest sentit, el comitè organitzador anima a tots aquells professors/es i historiadors/es de la ciència interessats en aquesta temàtica a participar en aquesta Jornada i a presentar, també, comunicacions. Cada persona inscrita a la jornada podrà defensar fins a un màxim de dues comunicacions, sempre que una d’elles sigui compartida. L’experiència en jornades anteriors ens ha dut a proposar les següents àrees temàtiques:
- La immersió de la història de la ciència a l’aula
- L’acoblament de la història de la ciència en el currículum educatiu
- La cultura material de la ciència en l’ensenyament
- Les TIC en la incorporació de la història de la ciència a l’ensenyament
- La història de la ciència en la formació del professorat
- Sessió temàtica “Ciència i Gènere” coordinada per Núria Solsona
Terminis
30 de setembre de 2017: termini recepció de resums per propostes de comunicació (adreça schct@iec.cat)
30 de setembre a 14 d’octubre: sol·licitud de beques. La Societat ofereix beques a estudiants i llicenciats en atur. Els interessats han d’enviar una sol·licitud amb els motius, adjuntant la documentació acreditativa a schct@iec.cat
14 d’octubre de 2017: confirmació de les comunicacions acceptades als sol·licitants
15 d’octubre a 13 de novembre: inscripció al formulari JHCIE 2017
Lloc de celebració de la jornada
17 novembre 2017, de 15h-21h, i 18 novembre 2017, de 9h-14h.
Institut d’Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47 – 08001 Barcelona
Organitza
Per a més informació adreceu-vos a schct@iec.cat
i consulteu el web de la SCHCT https://schct.iec.cat/
Entitat col·laboradora
Institut d’Estudis Catalans
Seccions de Ciències
Informació en pdf: 1a Circular XV Jornada d’Història de la Ciència i l’Ensenyament 2017