Entrevista a Laura Valls i Oliver Hochadel

“La ciutat moderna s’autodefineix amb l’ajuda del món salvatge”

Per Lluís Pascual

Fotografia de Júlia Massó

Fotografia de Júlia Massó

A la sessió “MIRADES ZOOLÒGIQUES. Visualització d’animals exòtics en contextos urbans” de la XVII Trobada d’Història de la Ciència i la Tècnica ens vam poder apropar als dibuixos que adornen els mobles d’una botica castellana del segle XVIII, les auques que contaven històries d’animals i les mostres de pells a les exposicions universals del segle XIX o les imatges d’animals exhibits als zoos del segle XX. Comptat i debatut, diferents estudis de cas sobre les representacions animals en escenaris urbans que ens parlen de com, a la ciutat moderna, es construeix una imatge particular de la natura. Un cop acabada la sessió, vam tindre el gust de conversar amb els investigadors Oliver Hochadel –historiador de la ciència a l’IMF-CSIC, Barcelona i l’organitzador de la taula– i Laura Valls –investigadora postdoctoral al Centre Alexandre Koyré de París– de tot allò exposat i les reflexions que se’n deriven tot buscant d’aprofundir en allò que se’ns comunica més enllà de les imatges.

Quin és el propòsit d’estudiar les imatges d’animals?
Oliver Hochadel:  La idea principal d’aquesta sessió va ser mirar representacions d’animals exòtics en llocs no massa habituals, per tenir una nova perspectiva de com es comunica a través d’aquest mitjans. Les auques, exposicions universals o fotografies de com es transforma el zoo de Madrid, per exemple. Volíem allunyar-nos una mica del discurs que ja tenim per veure què sortia, quines tradicions iconogràfiques apareixien en aquests mitjans i si hi ha connexions.

Per llegir l’entrevista sencera clica aquí.